mei 19, 2024

In de media

• Wilfred Hermans, ‘Martijn Stoutjesdijk: “Je moet die bijbelteksten echt in de ogen durven kijken”,’ in idem, Slavernij. Ketenen die (nog) niet verbroken zijn (International Justice Mission, 2023). Het boekje is hier gratis te bestellen.
  • Aaldert van Soest, ‘De vloek van Cham: hoe een giftige theorie tot op vandaag wordt doorverteld aan kinderen,’ Nederlands Dagblad 29 juni 2023. Zie hier om het artikel online te lezen.
  • Wim Houtman, ‘Moet de kerk excuses aanbieden voor de slavernij? “Dan moet je eerst weten wat er gebeurd is,” Nederlands Dagblad 21 juni 2023. Zie hier om het artikel online te lezen.
  • Jan van Reenen, ‘Onderzoekers: Vloektekst Cham kwam plantage-eigenaren goed uit,’ Reformatorisch Dagblad 21 juni 2023. Zie hier om het artikel online te lezen.
  • Remco van Mulligen, ‘We moeten onze kerken dekoloniseren,’ Volzin 6 (juni 2023), 38-41. Zie hier om het artikel online te lezen.
  • Marina de Haan, ‘De Gereformeerde Kerk als slavenhouder? “Het is tijd de kerk een spiegel voor te houden”,’ Nederlands Dagblad 19 mei 2023. Zie hier om het artikel online te lezen.
  • Casper Dullemond, ‘Samen tot een heilzame verwerking van slavernijverleden komen,’ en ‘De gruwelen van de slavernij als waarschuwing,’ PThUnie 17:1 (april 2023), 15-16, 20-21.
  • Herman Veenhof, ‘Grote beurs voor onderzoeksproject kerk en slavernij,’ Nederlands Dagblad (16 juli 2022), 1 (https://www.nd.nl/geloof/protestant/1133728/grote-beurs-voor-onderzoeksproject-kerk-en-slavernij).
  • Uitgebreid artikel met George Harinck en Martijn Stoutjesdijk namens het project, Sjoerd Wielenga ‘Kerk en Slavernij in 7 vragen’ De Koers (1 september 2022) https://denieuwekoers.nl/artikel/kerk-en-slavernij-in-7-vragen/
  • Verslag landelijke dag Vereniging Kerkgeschiedenis met Dienke Hondius en Martijn Stoutjesdijk, ‘Slavernij lange tijd verzwegen’ Reformatorisch Dagblad, https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:RD.nl,20221010:newsml_pr18678001
  • Jeffrey Schipper ‘Onderzoeksproject kerk en slavernij krijgt grote NWO-beurs’ cvandaag (18 juli 2022) Onderzoeksproject kerk en slavernij krijgt grote NWO-beurs - cvandaag.nl
  • Redactie kerk ‘Groot bedrag voor PThU voor onderzoek naar slavernij en kerk’ Reformatorisch Dagblad (15 juli 2022) Groot bedrag voor PThU voor onderzoek naar slavernij en kerk (rd.nl)
  • Interview Martijn Stoutjesdijk, Reinder de Jager ‘Kerk en Slavernij in het Nederlandse rijk: geschiedenis, theologie en erfenis’  Kerk in Stad (editie 22, 2022)
  • Herman Veenhof ‘Grote beurs voor onderzoeksproject kerk en slavernij’ Nederlands Dagblad (16 juli 2022) Grote beurs voor onderzoeksproject kerk en slavernij - Nederlands Dagblad. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland
  • Maarten Stolk, interview met George Harinck ‘Overheid, betrek de kerken bij excuses voor het slavernijverleden’ Fries Dagblad (7 januari 2023)
  • ‘Excuus betekent veel voor nazaten slaven’, Reformatorisch Dagblad, 5 november 2022; interview door Hanneke Klein-Hartog
  • ‘Overheid, betrek de kerken bij excuses slavernij’, Reformatorisch Dagblad, 17 december 2022; interview door Maarten Stolk
  • Interview in Vrij Nederland Antropologe Rose Mary Allen over Curaçao: ‘Generatie na generatie is de slavernij niet te boven gekomen’ door Ton de Jong
  • Rose Mary Allen ‘Generatie na generatie is de slavernij niet te boven gekomen.’ nl 3 april 2023 Antropologe Rose Mary Allen over Curaçao: ‘Generatie na generatie is de slavernij niet te boven gekomen’ (vn.nl)

• ‘In gesprek over het slavernijverleden van Nederland en de rol van de kerken daarin, met Bente de Leede en Martijn Stoutjesdijk’, De theologie podcast, 28 juni 2023, hier te beluisteren.
  • ‘Dragen kerken schuld aan de slavernij?’, Podcast Dick & Daniël geloven het wel #60, met George Harinck, 17 juni 2022.
  • ‘De kerk en het slavernijverleden – met Daniëlle Dokman, Martijn Stoutjesdijk, René de Reuver en Jeroen Sytsma,’ Spraakmakers – KRO-NRCV, 1 juni 2023, hier te beluisteren.
  • ‘Slavernij, verleden of heden? Met Martijn Stoutjesdijk en Ruben Vlot,’ Podcast Heilige Grond #28, 24 maart 2023, hier te beluisteren.
  • ‘De geschiedenis van slavernij en de immense rol van religie, met Martijn Stoutjesdijk en Stefan Paas,’ De Ongeloofelijke Podcast #118 (EO – NPO Radio 1), 14 december 2022, hier te beluisteren.

• Donate Philbert-Nieveld in Firma Erfgoed Overzee #3, EO, 21 juli 2023, hier te bekijken.